Ugye, te is szoktál feszült lenni?

A feszültség, a stressz napjainkban kikerülhetetlen. Nem érhetünk el minden, nem sikerülhet minden, vannak nehézségeink, problémáink, vannak emberek, akik nem értenek egyet velünk, sőt olyanok is, akik utálnak.

Amikor ezeket a sorokat írom, épp a fiam vizsgáján ülök. Be nem mehettem, hát a folyosón izgulok és semmi ráhatásom nincs az eseményekre. Ráadásul 35 fok van, és bekapcsoltak valami ipari porszívót, aminek szinte elviselhetetlen a hangja. Megannyi feszültségforrás, ugye?

A feszültség menekülésre késztet, fizikailag erre készít fel, a mai világban azonban nem olyan feszültségforrásaink és veszélyhelyzeteink vannak, amelyek elszaladással megoldhatóak lennének. De a kellemetlen érzést hosszú távon senki sem szívesen viseli el.

Az ember a stresszhelyzetekben különböző módokon reagálhat

  • Kiléphet a stresszt jelentő helyzetből – bár erre nem mindig van módja
  • Letagadhatja a problémákat még maga előtt is (Ismerek ilyen embert, nem egyszerű vele a kommunikáció)
  • Bevehet valami bogyót, ami csökkenti a feszültségét.  – Ugye te is érzékeled, hogy ez mennyire nem áll messze egy drogfüggő viselkedésétől? Egyébként hosszabb távon bármilyen „bogyó” okozhat függőséget
  • Megihat egy pohár bort vagy egy felest. Az alkoholnál jobb szorongásoldót még nem találtak fel, de veszélyesebbet sem.
  • Fordulhat valamilyen illegális szerhez, ami egy időre kimenekíti a hétköznapokból

Talán te is rájöttél, hogy a fentiek közül egyik sem nyújt hosszú távú megoldást, de ezek, amik egyszerűek, és gyorsak. Sajnos a világunk az azonnali megoldásokat részesíti előnyben, szerezd meg most, érd el várakozás nélkül. Természetesen komoly probléma esetén gyógyszerre akár szükség is lehet, de ne a megoldás helyett, hanem átmenetileg, a hosszú távú megoldás lehetőségének megteremtésére alkalmazzuk.

Vannak – talán nehezebb, de – hosszú távon sokkal jobban kifizetődő módszerek. Mindenkinek magának kell rájönnie, hogy melyik megoldás működik nála.

Az én tippjeim:

  • Tanulj meg valamilyen relaxációs technikát.
  • Mozogj rendszeresen, napi fél óra mozgás kifejezetten jó hatással lesz a feszültségszintedre.
  • Járj el rendszeresen masszázsra.
  • Keress egy hobbit, csinálj valamit, amit élvezel.
  • Hallgass zenét. Akár olyat, ami megnyugtat, akár olyat, ami segít kiadni magadból a feszültséget.
  • Énekelj! Az sem baj, ha nincs hangod (mondjuk ez esetben jó, ha más nem hallja), az éneklés, vagy akár az üvöltés nagyon felszabadító tud lenni.
  • Beszélj, vagy írj! Nagyapám mondta mindig, hogy megosztott öröm kétszeres öröm, megosztott bánat fele bánat. Én hozzátenném, hogy megosztott probléma is csak fele probléma. Találj embereket, akik meghallgatnak! (Esetleg itt nálunk?)

Aztán, ha sikerült lecsökkenteni a feszültségszinted, kezdj el dolgozni a probléma megoldásán! Nem az elrejtésén, a megoldásán. Igen, mindenre van megoldás. Igen, ez sokszor munkát, áldozatokat és némi időt vesz igénybe. Nem fogsz holnap mindent megoldani.

De hogy jön mindez a szenvedélybetegséghez?

Már említettem, hogy akár az alkoholt, akár a drogot gyakran a napi problémák előli meneküléshez használja a függő. De most nem róla, hanem rólad van szó. A hozzátartozó függősége nagyon erős stresszor, ezért én most téged akarlak védeni. Nem szeretném, ha hozzátartozóból szenvedélybeteggé lennél, ezért nagyon fontos, hogy a mindennapi feszült helyzeteket ne csak elfedd, hanem próbálj valóban úrrá lenni rajtuk. Nem lesz megoldás, ha együtt iszol az alkoholista házastársaddal, sem az, ha te is kipróbálod a repülést.

Légy szabad!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.