10 hiba, amit a szenvedélybetegek családtagjai gyakran elkövetnek

1. Pénzt adsz, kifizeted a számlákat, adósságokat

Persze a te dolgod, hogy mit csinálsz a pénzeddel. De általában ez a segítség többet árt mint használ.

Ha jobban belegondolsz, te is megérted: minden anyagi segítség abban fog segíteni, hogy több alkoholt, vagy drogot tudjon vásárolni a beteg. Még az is ebben segít, ha élelmiszert viszel neki, hiszen az ételen megspórolt pénz is a kocsmárost, vagy a dílert fogja gazdagítani.

Az anyagi segítség megvonása kegyetlen dolognak tűnhet, de sokszor ez vezet el a beismeréshez, és a kijózanodás melletti döntéshez.

2. Alkoholt, drogot, vagy (orvosi utasítás nélkül) gyógyszert adsz

Igen, tudom, rosszul van. Szenved a kedvenc szere nélkül. Mégsem a legjobb ötlet, ha ilyenkor te rohansz a boltba pálinkáért.

Ezzel nem azt mondom, hogy zárd be, és gondosan figyelj rá, hogy ne jusson hozzá az adagjához, ez egyes szerek esetében kimondottan veszélyes tanács is lenne (például az alkoholnál), de legyen ez az ő gondja! Hidd el, akármilyen rosszul van, el fogja tudni intézni magának. Legkésőbb akkor nekiindul, amikor kilátásba helyezed, hogy mentőt hívsz.

3. Állandóan szidod, vagy győzködöd

Ennek a hibának a legrosszabb verziója, ha olyankor próbálsz meg a lelkére hatni, amikor részeg. Ilyenkor a szavaidnak az értelme úgysem jut el az agyáig, viszont azt érzi, hogy őt piszkálják, bántják.

A legjobb megoldás, ha részeg állapotában teljesen figyelmen kívül hagyod. Józan állapotában alkalomadtán lehet vele beszélni, de ne mindig ez legyen a téma!

Mire figyelj még? Ha el akarsz érni valamit, ne támadj! Próbálj meg csak magadról beszélni, a te érzéseidről, anélkül, hogy minősítenéd a másikat. Tehát azt mondd, hogy „zavar az alkoholszag”, ne pedig azt, hogy „büdös vagy”. Így elkerülheted a „csakazértis-reakciót”.

 

4. Ismétlődő „forgatókönyvetek” van

Hazajön, alkoholszaga van, duzzogsz. Megkérdezi mi a baj, azt válaszolod semmi, de tovább duzzogsz. Rád szól. Visszaszólsz. Kiabáltok. Becsapja az ajtót, és újabb órákra elmegy. Ez így megy nap-nap után.

Persze lehetnek a leírtnál kellemesebb – alkoholhoz kötött – szertartásaitok is. De az esti borozós beszélgetés és menetrendszerű veszekedéseknek van közös pontja, a szokás. Ha a napirendetekbe belekerül bármi, ami kapcsolatos a szerhasználattal, az megerősíti a függőséget. Sőt, benned is egyfajta függést alakít ki.

Törj hát ki a rutinból!

5. Rendszeresen megcsinálod a feladatait helyette

Ha egy lakásban laktok, természetes, hogy a lakást akkor is igyekszel tisztán tartani, ha a másik ebben semmilyen segítséget nem ad, hiszen ott élsz. De sokszor hallom, hogy hozzátartozók hétvégenként egy órát utaznak, majd egy egész napot mosnak, sikálnak, csutakolnak, mert különben a szenvedélybeteget megenné a kosz. Vagy a hivatali ügyeit vállalják magukra – ez sem ritka. Biztos, hogy ez a te feladatod?

Szegénynek ne kelljen, úgysem tudja, mi lesz vele – ettől te lehetsz nagyon fontos az ő életében, de csak ártasz neki. Ahogy egyre több terhet veszel le a válláról, egyre inkább meggyőzi magát arról, hogy erre ő nem képes. Hát egyre kevesebb dolgot tesz meg. Elvárja tőled, de viszonzás nincs.

Ráadásul, ha már tényleg nem képes mindezekre a függősége miatt, akkor sem teszel neki jót, ha helyette dolgozol. A fejére omlott elintézetlen ügyek elindíthatják a változás igényét, ne akadályozd ezt!

6. Magadat okolod a függő állapota miatt

Különösen szenvedélybetegek szüleire jellemző, hogy önmagukat okolják, de persze más hozzátartozóknál is megjelenhet az önvád.

Mert te nevelted így, vagy nem inna annyit, ha nem idegesítenéd, ha jobb körülményeket tudnál biztosítani a számára, ha több időd lenne, meg még szebb is lennél.

Nyilván mindenki követ el hibákat, biztos vagyok benne, hogy te is mondtál, tettél olyat, amit nem kellett volna. De fontos tudnod, hogy akármit is tettél, vagy nem tettél meg korábban, nem te taszítottad elkerülhetetlenül a függőségbe a hozzátartozód. A negatív dolgokat fel lehet dolgozni másként is!

Ráadásul mindegy, mi volt a múltban. Nem azt mondom, hogy felejtsd el, de ne rágódj rajta. Tanulj az akkori hibáidból és ne kövesd el őket még egyszer. Most pedig nézz előre!

7. Hazudsz, hogy eltakard a függő állapotát

„Üdvözlöm, X.Y-né vagyok. Csak szólni akartam, hogy nem megy ma a férjem dolgozni, sajnos nagyon megy a hasa. Igen, hát most is a WC-n ül, fel sem tud onnan állni, azért is én telefonálok”

Ideig-óráig meg lehet tartani hazugságokkal egy munkahelyet, lehet óvni baráti és családi kapcsolatokat. De általában a minket körülvevő emberek nem teljesen hülyék. Hamar átlátnak a szitán, és legfeljebb az irántunk való sajnálat miatt tesznek úgy, mintha hinnének nekünk.

Azon kívül, hogy az esetek többségében teljesen feleslegesek tehát ezek a hazugságok, még károsak is. Ha mindig megmented őt az állapotának a következményeitől, szerinted miből fog rájönni arra, hogy változtatnia kellene?

8. Mentségeket keresel a számára

Azért iszik, mert az apja, anyja, meg a nehéz gyerekkor, a sok stressz, de legfőképp a szomszéd tehene. Szüntessük meg az ivás okát, és majd nem fog inni… (És ugyanígy a drogra.) Hát ez nagyon szépen hangzik. Egy baj van vele: nem igaz.

Lehet, hogy az elején még volt valami szerepe az életeseményeknek. De mire valaki eljut a függőségig, már nincsenek okok. Illetve egy: a függőség maga.

Könnyebb a lelkiismeretnek, ha van mire fogni, így aztán a szenvedélybetegek nagyon találékonyak a mentségek kitalálásában. De te ne mentsd fel. Minden ember felelős a saját életéért, ő is.

9. Ellenőrzés alatt tartod

Vonalkázod az üveget, keresed a lakásban elrejtett üres palackokat, utánamész a kocsmába, vagy a haverok közül szerzel magadnak kémet, mert fontos az, hogy te tudjad, mennyit és mit, meg persze mikor.

Hamarosan össznépi társasjáték lesz abból, hogy te próbálsz ellenőrizni, ő meg próbál átverni. Jó játék, csak épp nem vezet sehova.

Legyen az ő dolga, hogy mennyit iszik, vagy épp mennyi drogot használ. Az ellenőrzés úgysem akadályoz meg semmit, csak felesleges idegeskedéshez vezet. Még az is lehet, hogy ha nem kutatsz, nyomozol, kevésbé lesz érdekes az egész, és csökken a szerhasználat.

10 A napod javarészét aggódással töltöd

Természetes az, hogy ha szeretsz valakit, aggódsz az állapota miatt. Egy szenvedélybeteg esetén mindig van miért aggódni.

  • Nem fekszik-e valahol az árokban magatehetetlenül
  • Nem rúgott-e be annyira, hogy agresszív legyen
  • Nem verik-e meg a kocsmában
  • Marad-e pénze ételre
  • Hogy bírja az egészsége az ivást vagy a drogot
  • Nem követ-e el valami törvénytelenséget, stb.

Azonban ez az aggódás nem igazán egészséges. Nem csak azért, mert csupa olyan dolog miatt aggódsz, ami a másik felelőssége, neked pedig nem nagyon van ráhatásod ezekre, de azért sem, mert az állandó aggódás a te fizikai és lelki egészségedet veszélyezteti. Nem is kicsit. Meg kell tanulnod elengedni a függőt, hogy végre őneki kelljen aggódnia magáért.

Ha valamelyik ponton magadra ismertél…

Ne aggódj, nem vagy egyedül. A szenvedélybetegek hozzátartozóinak a legnagyobb része beleesik egyik vagy másik csapdába. A felismerés pedig a változás lehetőségét is jelenti.

Persze változni nem könnyű, mert a megszokás nagy úr. De ahogy a problémával nem vagy egyedül, változnod sem muszáj egyedül! Kérheted a segítségünket. Gyere egy sorstárs közösségbe, kattints a részletekért!

⇒ Online Önsegítő csoport

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.